Volvo FH Electric med en batterikapacitet på 780 kWh och supersnabb laddning – möt Volvos nya ellastbil
Den nya batterielektriska lastbilen från Volvo har en branschledande batterikapacitet på 780 kWh för tunga laster och fjärrtransporter och batterierna kan laddas på 40 minuter. För allra första gången visar Volvo nu upp sitt nya tunga eldrivna flaggskepp med potential att revolutionera långväga lastbilstransporter.
Volvo Lastvagnar kommer formellt att lansera och börja ta order på sin nya eldrivna lastbil för långa sträckor, Volvo FH Aero Electric med e-axel, under andra kvartalet 2026. Men redan nu avslöjas bilder och fler detaljer kring den nya ellastbilen, samtidigt som kunder kan skriva på en avsiktsförklaring om att köpa den nya lastbilen.
Nya FH Aero Electric har utvecklats för fjärrtransporter, ett segment som står för en stor del av lastbilstransporters CO2-utsläpp, och som har varit utmanande att elektrifiera – fram tills nu. Den nya lastbilen kommer att ha snabbladdningskapacitet och en räckvidd på upp till 600 km på ren eldrift.
– Det här är ett verkligt genombrott för utsläppsfria transporter. Nu kan transportföretag köra riktigt långa sträckor med eldrivna lastbilar utan att behöva kompromissa med produktiviteten. Den supersnabba laddningen och den höga lastkapaciteten gör detta till en mycket konkurrenskraftig lösning, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
– Eldrivna lastbilar i fjärrtrafik kommer att ge ett viktigt bidrag till att minska CO2 i vår bransch, eftersom det är där man kan spara mest per lastbil. Det är positiva nyheter för alla åkerier och transportföretag och för samhället.
Snabbladdning på 40 minuter
Laddningen av batterierna i nya Volvo FH Aero Electric med längre räckvidd kommer att gå snabbare i och med att den nya ellastbilen är anpassad till den nya MCS-standarden (Megawatt Charging System). Att ladda lastbilens batteripaket (från 20 % till 80 %) tar cirka 40 minuter, vilket innebär att det kan göras inom den lagstadgade viloperioden för lastbilsförare inom EU och därmed bidra till hög produktivitet. Med snabbladdning kommer den här lastbilen att göra det möjligt att genomföra elektrifierade fjärrtransporter inom en dag.
Hög lastkapacitet
Den höga batterikapaciteten hos den nya eldrivna lastbilen möjliggör tunga laster och längre sträckor. Den långa räckvidden för Volvos nya lastbil möjliggörs av den nya drivlinetekniken, den så kallade e-axeln, som skapar utrymme för betydligt mer batterikapacitet ombord. Nya FH Aero Electric kan ha 8 batterier ombord med en installerad batterikapacitet på 780 kWh.
Brett erbjudande och gedigen erfarenhet
Den nya lastbilen kan även fås med en standardhytt. Det är ett viktigt tillskott till Volvo Lastvagnars breda erbjudande av eldrivna lastbilar och relaterade tjänster. Tjänsterna omfattar allt från utvärdering av lämpliga rutter för elektrifiering, effektiv laddning av ellastbilar på vägen och i hemmadepån till detaljerad uppföljning av prestandan i den eldrivna lastbilsflottan.
– Vi har branschens mest kompletta erbjudande av elektriska transportlösningar, och vi har mer än fem års erfarenhet av att hjälpa tusentals kunder, stora som små, att gå över till eldrift. Volvo Lastvagnar är det självklara valet för transportföretag som vill påbörja sin resa mot att minska koldioxidutsläppen, säger Roger Alm.
En global ledare inom eldrift
Volvo Lastvagnar är en global ledare inom medeltunga och tunga eldrivna lastbilar med åtta olika batterielektriska modeller i portföljen. Volvos breda produktprogram gör det möjligt att elektrifiera stads- och regionaldistribution, bygg- och anläggningstransporter, renhållning och nu även fjärrtransporter. Volvo startade serieproduktion 2019 och har hittills levererat mer än 5 000 batterielektriska lastbilar till kunder i 50 länder runt om i världen.
Volvos trevägsstrategi mot nollutsläpp
Volvo Lastvagnar driver på omställningen till fossilfria transporter för att nå sitt mål om nettonollutsläpp till 2040 med hjälp av en teknikstrategi i tre spår. Trevägsstrategin bygger på batterielektriska, bränslecellselektriska och förbränningsmotorer som drivs med förnybara bränslen som grön vätgas, biogas, biodiesel eller HVO (hydrerade vegetabiliska oljor.
Källa: Volvo Lastvagnar
Nya FH Aero Electric har utvecklats för fjärrtransporter, ett segment som står för en stor del av lastbilstransporters CO2-utsläpp, och som har varit utmanande att elektrifiera – fram tills nu. Den nya lastbilen kommer att ha snabbladdningskapacitet och en räckvidd på upp till 600 km på ren eldrift.
– Det här är ett verkligt genombrott för utsläppsfria transporter. Nu kan transportföretag köra riktigt långa sträckor med eldrivna lastbilar utan att behöva kompromissa med produktiviteten. Den supersnabba laddningen och den höga lastkapaciteten gör detta till en mycket konkurrenskraftig lösning, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
– Eldrivna lastbilar i fjärrtrafik kommer att ge ett viktigt bidrag till att minska CO2 i vår bransch, eftersom det är där man kan spara mest per lastbil. Det är positiva nyheter för alla åkerier och transportföretag och för samhället.
Snabbladdning på 40 minuter
Laddningen av batterierna i nya Volvo FH Aero Electric med längre räckvidd kommer att gå snabbare i och med att den nya ellastbilen är anpassad till den nya MCS-standarden (Megawatt Charging System). Att ladda lastbilens batteripaket (från 20 % till 80 %) tar cirka 40 minuter, vilket innebär att det kan göras inom den lagstadgade viloperioden för lastbilsförare inom EU och därmed bidra till hög produktivitet. Med snabbladdning kommer den här lastbilen att göra det möjligt att genomföra elektrifierade fjärrtransporter inom en dag.
Hög lastkapacitet
Den höga batterikapaciteten hos den nya eldrivna lastbilen möjliggör tunga laster och längre sträckor. Den långa räckvidden för Volvos nya lastbil möjliggörs av den nya drivlinetekniken, den så kallade e-axeln, som skapar utrymme för betydligt mer batterikapacitet ombord. Nya FH Aero Electric kan ha 8 batterier ombord med en installerad batterikapacitet på 780 kWh.
Brett erbjudande och gedigen erfarenhet
Den nya lastbilen kan även fås med en standardhytt. Det är ett viktigt tillskott till Volvo Lastvagnars breda erbjudande av eldrivna lastbilar och relaterade tjänster. Tjänsterna omfattar allt från utvärdering av lämpliga rutter för elektrifiering, effektiv laddning av ellastbilar på vägen och i hemmadepån till detaljerad uppföljning av prestandan i den eldrivna lastbilsflottan.
– Vi har branschens mest kompletta erbjudande av elektriska transportlösningar, och vi har mer än fem års erfarenhet av att hjälpa tusentals kunder, stora som små, att gå över till eldrift. Volvo Lastvagnar är det självklara valet för transportföretag som vill påbörja sin resa mot att minska koldioxidutsläppen, säger Roger Alm.
En global ledare inom eldrift
Volvo Lastvagnar är en global ledare inom medeltunga och tunga eldrivna lastbilar med åtta olika batterielektriska modeller i portföljen. Volvos breda produktprogram gör det möjligt att elektrifiera stads- och regionaldistribution, bygg- och anläggningstransporter, renhållning och nu även fjärrtransporter. Volvo startade serieproduktion 2019 och har hittills levererat mer än 5 000 batterielektriska lastbilar till kunder i 50 länder runt om i världen.
Volvos trevägsstrategi mot nollutsläpp
Volvo Lastvagnar driver på omställningen till fossilfria transporter för att nå sitt mål om nettonollutsläpp till 2040 med hjälp av en teknikstrategi i tre spår. Trevägsstrategin bygger på batterielektriska, bränslecellselektriska och förbränningsmotorer som drivs med förnybara bränslen som grön vätgas, biogas, biodiesel eller HVO (hydrerade vegetabiliska oljor.
Källa: Volvo Lastvagnar