Martin & Servera inviger ny laddningsanläggning för tunga transporter i Norrköping


2025-05-23

Bild: Martin & Servera

Invigningen av den nya laddinfrastrukturen vid terminalen i Norrköping innebär ett viktigt steg i arbete mot en helt fossilfri fordonsflotta. Den nya infrastrukturen stärker Martin & Serveras position som ledande aktör i omställningen till fossilfria leveranser och visar att klimatarbete på riktigt gör skillnad.

I och med snabb och effektiv laddning under tiden gods lastas och lossas från transporterna minskar omställningstiden för transporter och effektiviteten för fordonsflottan ökar.

- Elektrifieringen av våra transporter är avgörande för att vi ska nå våra klimatmål. Med den nya laddningsanläggningen i Norrköping tar vi ytterligare ett steg mot att helt fasa ut fossila drivmedel och säkerställa att våra leveranser sker med minsta möjliga klimatavtryck. Det är en investering inte bara i vår egen verksamhet, utan också i våra kunders och samhällets omställning mot en mer hållbar framtid, säger Per-Erik Kanström, vd för Martin & Servera Logistik.

Den nya anläggningen möjliggör effektiv laddning av eldrivna lastbilar och är en del av det investeringsprogram som Martin & Servera lanserade 2024. Programmet innebär omfattande satsningar på elfordon och laddinfrastruktur vid företagets terminaler runt om i landet. Målet är att samtliga transporter ska vara fossilfria, och redan idag körs hela den egna fordonsflottan på fossilfria drivmedel.

- Investeringen i den nya laddningsanläggningen betyder mycket för oss här i Norrköping. Den gör att vi kan arbeta mer hållbart och att vi får en modernare och mer attraktiv arbetsmiljö för våra medarbetare. Samtidigt ger den nya infrastrukturen oss större flexibilitet i planeringen, effektivare logistik och bättre möjligheter att möta kundernas krav på snabba och fossilfria leveranser, säger Mathias Karlsson, Platschef Martin & Servera Logistik i Norrköping.

Arbetet med att installera laddinfrastruktur på företagets övriga terminaler fortsätter under kommande år, vilket kommer möjliggöra storskalig elektrifiering av både egen, och extern flotta.

Fakta:

Källa: Martin & Servera