Logo


Instagram
Facebook

2030-sekretariatet: Minskad körsträcka för lastbilar kan dölja olycklig utveckling


2025-04-30

Bild: 2030-sekretariatet

Körsträckan i lastbil minskade kraftigt 2024, till den lägsta nivån sedan mätningarna startade år 2006. Det visar ny statistik som 2030-sekretariatet sammanställt. Det vore klimatmässigt positivt men tyvärr döljer sig en mindre positiv och svårmätt verklighet.

Körsträckan för tunga lastbilar på svenska vägar har varit relativt konstant sedan år 2010 räknat per capita, med en viss uppgång åren 2015–2017, följt av en minskning under pandemiåren och en återhämtning därefter. Svängningarna har dock varit mycket mindre än för körsträckorna i personbil. Den stora och överraskande förändringen sker år 2024, med 15% minskad körsträcka på ett enda år. Körsträckan för tunga transporter var ifjol den lägsta sedan 2030:s mätningar startade år 2006.

– En minskad körsträcka för tunga godstransporter gör det lättare att klara klimatmålen eftersom utsläppen minskar, allt annat lika. Men den snabba minskningen 2024 kan tyvärr till stor del bero på att utländska åkare tagit en större del av den svenska marknaden än förut. Det behövs mer tillförlitlig, aktuell och heltäckande statistik för cabotage, konstaterar Per Östborn, ansvarig för 2030-sekretariatets indikatorer.

Genomsnittlig körsträcka på svenska vägar i tung lastbil per capita

Årkm/capita
2010495
2015462
2020455
2021473
2022480
2023466
2024401

 

– Minskade körsträckor med lastbil kan uppnås genom mer samlastning och effektivare logistik, men tyvärr har fokus på snabb leverans, fri frakt och fria returer motsatt effekt, förstärkt av väldigt billiga fossila drivmedel. Visserligen har säkert byggrelaterade transporter minskat, men vi bedömer ändå att stora delar av minskningen beror på mer utländska åkare på svenska vägar, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet. ”Det är hög tid att få koll på hur stort cabotaget egentligen är, och att bedöma vilken klimatpåverkan det har.”

2030-sekretariatet noterar också att antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) ökat successivt medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5–26 ton) minskar.

– Tyngre lastbilar har högre lastkapacitet, men trots detta har inte godstransportarbetet eller lastningsgraden ökat. Det verkar som om lastbilarna i Sverige används alltmer ineffektivt, vilket kan ha att göra med den snabba ökningen av e-handeln, kommenterar Per Östborn.

Med projektet ReduCT följer 2030-sekretariatet omställningen av tunga transporter i Skandinavien tillsammans med norska Grön Landtransport och Rådet for Grøn Omstilling. 

Samtliga siffror kommer från Trafikanalys: Trafikarbete på svenska vägar, och  SCB:s Befolkningsstatistik. Uppdelningen per capita görs för att säkerställa att förändringar i befolkningsmängd inte ger en felaktig bild av teknik- och beteendeskiften. Den gröna linjen i diagrammet avser en tänkt referensutveckling i linje med Sveriges nationella klimatmål. 

Källa: 2030-sekretariatet


Skriv ut





Veho slutför förvärvet av Bilias lastbilsverksamhet i Sverige

Veho, återförsäljare och distributör av Mercedes-Benz lastbilar i Sverige,...

Läs mer


Ny helelektrisk lastbil rullar ut på den svenska marknaden

Med lanseringen av den elektriska lastbilen S-eWay tar IVECO och Hedin Nordic Truck ett stort steg...

Läs mer


Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna ADR-godkända lastbil

En ny era har inletts inom transportbranschen: Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna...

Läs mer
”Jag har varit med och testkört och lanserat modeller som TurboStar, EuroCargo och nu S-Way. Det har inte bara varit ett jobb – det har varit en livsstil,” berättar Jørgen Andreassen.

IVECO 50 år – sett från insidan av hytten

Vad har förändrats mest i lastbilsbranschen under de senaste decennierna? Teknologin....

Läs mer


Victoria rattar jättelastbilen för Bring

När Victoria Deichmann ger sig ut på vägarna är det med över 34 meter i...

Läs mer


Biogas i fokus när IVECO deltar i europeisk hållbarhetsturné

EU:s gröna giv är unionens långsiktiga strategi för att göra Europa till...

Läs mer


Martin & Servera inviger ny laddningsanläggning för tunga transporter i Norrköping

Invigningen av den nya laddinfrastrukturen vid terminalen i Norrköping innebär ett...

Läs mer


Bästa Scania-serviceteam har korats

Nu har Sverigefinalen i Scania Top Team avgjorts, Scanias globala tävling, som lyfter fram...

Läs mer


Fuelstat® One – Snabbtest för mikrobiell tillväxt i bränsle

Vi introducerar nu Fuelstat® One – en smidig och tillförlitlig lösning för...

Läs mer
Eskilstuna kommun och E.ON Drive Infrastructure har tecknat avtal om att bygga en ny laddstation vid Eskilstuna kombiterminal, som därmed kan erbjuda tung lastbilstrafik tillgång till publik snabbladdning dygnet runt.

Snabbladdning för tung trafik vid Eskilstuna kombiterminal

Eskilstuna kombiterminal blir en av de första i Mälardalen att erbjuda tung...

Läs mer


Circle K lanserar podd med företagskunderna i fokus

Nu lanserar Circle K ett nytt och kanske lite oväntat grepp inom området kundservice...

Läs mer


Volvo FH Electric med en batterikapacitet på 780 kWh och supersnabb laddning – möt Volvos nya ellastbil

Den nya batterielektriska lastbilen från Volvo har en branschledande batterikapacitet på...

Läs mer


Oförändrad transportaktivitet med svenska tunga lastbilar under 2024

På totalnivå var transportaktiviteten för svenskregistrerade tunga lastbilar...

Läs mer
<span>Volvo har fått en order på 30 ellastbilar från Linfox, ett internationell logistikföretag med huvudkontor i Australien.</span>

Volvo Lastvagnar får order på 30 ellastbilar i Australien

Volvo Lastvagnar har fått en order på 30 batterielektriska lastbilar från...

Läs mer
Den första eldrivna lastbil hjälper Region Halland ta miljökliv inom tunga transporter

Region Halland ställer om tunga transporter – nu rullar första ellastbilen

Region Hallands första ellastbil är i drift. Omställningen i fordonsflottan ska ge...

Läs mer
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer


Wennstrom Flow Control presenterar: B.Smart Fuel Management System – Enkel och smart bränslehantering

Wennstrom Flow Control presenterar B.Smart Fuel Management System, en innovativ lösning fö...

Läs mer


Yrkestrafiken vill ställa om – men bromsas av verkligheten

När Sverige ska ställa om transportsektorn till fossilfri drift står yrkestrafiken...

Läs mer


Siemens eMobility levererar snabbladdare till Preems satsning

Siemens eMobility levererar snabbladdare för publik laddning till Preems satsning på...

Läs mer


2030-sekretariatet: Minskad körsträcka för lastbilar kan dölja olycklig utveckling

Körsträckan i lastbil minskade kraftigt 2024, till den lägsta nivån sedan...

Läs mer


Scanias resultatöversikt januari–mars 2025

Fortsatt fokus på strategiska prioriteringar trots en utmanande marknad



Scania lanserar förlängda testerbjudanden för gas- och ellastbilar

Scania Sverige utökar nu 5-dagarstestet och introducerar två nya erbjudanden –...

Läs mer


Volvo rapporterar minskad omsättning och stabil lönsamhet i Q1 2025

”Under Q1 minskade Volvokoncernens nettoomsättning med 7% justerat för valutafö...

Läs mer


Scania Sveriges tidning MIL firar 70 år med jubileumsutgåva

2025 firar Scania Sveriges populära kundtidning MIL hela 70 år. I en jubileumsutgå...

Läs mer


Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar med treaxlad lågentrévariant

Med ett nytt chassialternativ som kombinerar den nyligen lanserade elmaskinen, nya laddningslö...

Läs mer


Ellastbilen når 17 apotek om dagen – på en enda laddning

Sedan december 2024 rullar en specialbyggd ellastbil dagligen genom Stockholms innerstad....

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Trinorth

BE-GE Lastbil

Trako
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se