Logo


Instagram
Facebook

2030-sekretariatet: Minskad körsträcka för lastbilar kan dölja olycklig utveckling


2025-04-30

Bild: 2030-sekretariatet

Körsträckan i lastbil minskade kraftigt 2024, till den lägsta nivån sedan mätningarna startade år 2006. Det visar ny statistik som 2030-sekretariatet sammanställt. Det vore klimatmässigt positivt men tyvärr döljer sig en mindre positiv och svårmätt verklighet.

Körsträckan för tunga lastbilar på svenska vägar har varit relativt konstant sedan år 2010 räknat per capita, med en viss uppgång åren 2015–2017, följt av en minskning under pandemiåren och en återhämtning därefter. Svängningarna har dock varit mycket mindre än för körsträckorna i personbil. Den stora och överraskande förändringen sker år 2024, med 15% minskad körsträcka på ett enda år. Körsträckan för tunga transporter var ifjol den lägsta sedan 2030:s mätningar startade år 2006.

– En minskad körsträcka för tunga godstransporter gör det lättare att klara klimatmålen eftersom utsläppen minskar, allt annat lika. Men den snabba minskningen 2024 kan tyvärr till stor del bero på att utländska åkare tagit en större del av den svenska marknaden än förut. Det behövs mer tillförlitlig, aktuell och heltäckande statistik för cabotage, konstaterar Per Östborn, ansvarig för 2030-sekretariatets indikatorer.

Genomsnittlig körsträcka på svenska vägar i tung lastbil per capita

Årkm/capita
2010495
2015462
2020455
2021473
2022480
2023466
2024401

 

– Minskade körsträckor med lastbil kan uppnås genom mer samlastning och effektivare logistik, men tyvärr har fokus på snabb leverans, fri frakt och fria returer motsatt effekt, förstärkt av väldigt billiga fossila drivmedel. Visserligen har säkert byggrelaterade transporter minskat, men vi bedömer ändå att stora delar av minskningen beror på mer utländska åkare på svenska vägar, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet. ”Det är hög tid att få koll på hur stort cabotaget egentligen är, och att bedöma vilken klimatpåverkan det har.”

2030-sekretariatet noterar också att antalet körda mil med riktigt tunga lastbilar (över 26 ton) ökat successivt medan körsträckan i lättare tunga lastbilar (3,5–26 ton) minskar.

– Tyngre lastbilar har högre lastkapacitet, men trots detta har inte godstransportarbetet eller lastningsgraden ökat. Det verkar som om lastbilarna i Sverige används alltmer ineffektivt, vilket kan ha att göra med den snabba ökningen av e-handeln, kommenterar Per Östborn.

Med projektet ReduCT följer 2030-sekretariatet omställningen av tunga transporter i Skandinavien tillsammans med norska Grön Landtransport och Rådet for Grøn Omstilling. 

Samtliga siffror kommer från Trafikanalys: Trafikarbete på svenska vägar, och  SCB:s Befolkningsstatistik. Uppdelningen per capita görs för att säkerställa att förändringar i befolkningsmängd inte ger en felaktig bild av teknik- och beteendeskiften. Den gröna linjen i diagrammet avser en tänkt referensutveckling i linje med Sveriges nationella klimatmål. 

Källa: 2030-sekretariatet


Skriv ut





2030-sekretariatet: Minskad körsträcka för lastbilar kan dölja olycklig utveckling

Körsträckan i lastbil minskade kraftigt 2024, till den lägsta nivån sedan...

Läs mer


Scanias resultatöversikt januari–mars 2025

Fortsatt fokus på strategiska prioriteringar trots en utmanande marknad



Scania lanserar förlängda testerbjudanden för gas- och ellastbilar

Scania Sverige utökar nu 5-dagarstestet och introducerar två nya erbjudanden –...

Läs mer


Volvo rapporterar minskad omsättning och stabil lönsamhet i Q1 2025

”Under Q1 minskade Volvokoncernens nettoomsättning med 7% justerat för valutafö...

Läs mer


Scania Sveriges tidning MIL firar 70 år med jubileumsutgåva

2025 firar Scania Sveriges populära kundtidning MIL hela 70 år. I en jubileumsutgå...

Läs mer


Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar med treaxlad lågentrévariant

Med ett nytt chassialternativ som kombinerar den nyligen lanserade elmaskinen, nya laddningslö...

Läs mer


Ellastbilen når 17 apotek om dagen – på en enda laddning

Sedan december 2024 rullar en specialbyggd ellastbil dagligen genom Stockholms innerstad....

Läs mer


PreZero beställer 42 eldrivna lastbilar – Tar täten inom eldrivna återvinningsfordon

Återvinningsföretaget PreZero beställer 42 ellastbilar, varav de flesta kommer att...

Läs mer


Första eldrivna sopbilen – ett steg närmare Eskilstunas klimatmål

Eskilstuna Energi och Miljö’s första eldrivna sopbil är levererad. Snart...

Läs mer


Volvo Lastvagnar expanderar sitt återförsäljarnätverk i Australien

Volvo Group Australia investerar i återförsäljarnätverket för lastbilar...

Läs mer


Bara var femte transportföretag vet vad som förväntas av dem i kris

Endast 19 procent av transportföretagen uppger sig veta vilka förväntningar som...

Läs mer


Kämpigt för småföretagare inom transport

En ny lönsamhetsrapport med siffror från Ludvig & Co visar att omsättningen hos...

Läs mer


Scania Sverige hyllar hjältarna som får världen att rulla

När världens blickar riktas mot Sverige och Danmark för 2025 IIHF Ishockey-VM i maj,...

Läs mer


Robust, kraftfull – och nu helt elektrisk: Mercedes-Benz Lastbilar presenterar nya eArocs 400 för bygg- och anläggning

Tålig, kraftfull och effektiv – både på vägen och i terräng: Med...

Läs mer


Mer ljus, mer säkerhet – Nya Lazer Sentinel 9” tar extraljus till nästa nivå

Lazer Lamps tar fordonsbelysning till nästa nivå med den senaste generationen Sentinel...

Läs mer


Malte Månson Borlänge nu Mercedes-auktoriserad verkstad

Från och med den 1 april är Malte Månson i Borlänge en auktoriserad...

Läs mer


Veho utser Tomas Gustavsson att leda Mercedes-Benz lastbilsverksamhet i Sverige

Generalagenten för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige, Veho Import, får ny vd. Tomas...

Läs mer


Laddstation för tung trafik har öppnat i Örnsköldsvik

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer


Skövde Energis satsning på elladdning för tunga fordon har tagit Skövde till final i Laddguldet 2024

2030-sekretariatets jury har utsett Skövde Energi och Skövde kommun till en av tre...

Läs mer


Verdis tecknar storavtal med Veho om eldrivna sopbilar från Mercedes-Benz

Renhållningsföretaget Verdis, som sköter sophanteringen i 25 svenska kommuner,...

Läs mer


Tungtek - Lastbilsverkstaden som står stadigt

I Linköping finns Tungtek, en lastbilsverkstad och påbyggare som med båda fö...

Läs mer


Invigning av supersnabbladdare för personbilar och tunga fordon

Skellefteå Kraft, OKQ8 och Volvo Lastvagnar fortsätter sin satsning på...

Läs mer


Stora Enso och LBC Frakt först ut att testa Scanias ellastbil på 94 ton

Nu sätter Stora Enso och LBC Frakt i drift en helelektrisk lastbil på 94 ton i samarbete...

Läs mer


Renova Miljö öppnar tre publika snabbladdningsstationer

Renova har under flera decennier drivit på utvecklingen mot fordon och bränslen med...

Läs mer


Unik AI-driven tjänst höjer fyllnadsgraden i svenska lastbilar

PackBud lanserar en unik AI-driven tjänst som ska hjälpa Sveriges 10 000 åkerier...

Läs mer


Elektrifiering av tung trafik en viktig pusselbit för omställningen i Västerbotten

Skellefteå Kraft, OKQ8 och Volvo Lastvagnars fortsätter sin satsning på...

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Gerhard

Nordcontainer

Trinorth

BE-GE Lastbil

Trako
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se