Logo


Instagram
Facebook

IVECO 50 år – sett från insidan av hytten


2025-06-03

”Jag har varit med och testkört och lanserat modeller som TurboStar, EuroCargo och nu S-Way. Det har inte bara varit ett jobb – det har varit en livsstil,” berättar Jørgen Andreassen.
Bild: Hedin Nordic Truck - IVECO
”Jag har varit med och testkört och lanserat modeller som TurboStar, EuroCargo och nu S-Way. Det har inte bara varit ett jobb – det har varit en livsstil,” berättar Jørgen Andreassen.

Vad har förändrats mest i lastbilsbranschen under de senaste decennierna? Teknologin. Komforten. Miljökraven. I samband med IVECO:s 50-årsjubileum delar en person som varit med hela vägen – Jørgen Andreassen – med sig av sina erfarenheter från hyttens frontlinje efter 40 år på företaget och 50 år i branschen.

När IVECO firar sitt 50-årsjubileum år 2025 står också Jørgen Andreassen, testförare och produktchef på Hedin Nordic Truck (tidigare IVECO Norden), mitt i firandet. Han ser tillbaka på 50 år i branschen – varav 40 år inom IVECO.

- Det har varit en resa! Jag började som mekaniker på Scania och kom snart över till IVECO. Jag har diesel i blodet – och en stark tro på transportbranschens framtid. Idag har vi lösningar som matchar vem som helst, och jag menar verkligen att IVECO är ett av de mest framåtblickande varumärkena på marknaden, säger Jørgen Andreassen.

 

Jørgen Andreassen, testförare och produktchef på Hedin Nordic Truck, firar både IVECO:s 50-årsjubileum och sina egna 40 år på företaget.

En unik resa på fyra hjul

Resan mot Jørgens 40-årsjubileum på IVECO började 1986, då han anställdes på logistikavdelningen – men det dröjde inte länge innan han satt bakom ratten som testförare.

- Vi beställde bilar från Italien via telefon och telex – och alla återförsäljare ringdes upp en och en. Vi hade IT, men det kördes via disketter. Det var en helt annan vardag än idag, men otroligt lärorik, berättar Jørgen Andreassen.

Som testförare körde han tusentals mil med fisk, kött och industrivaror – ofta tvärs över hela Europa.

- Jag har varit med och testkört och lanserat modeller som TurboStar, EuroCargo och nu S-Way. Det har inte bara varit ett jobb – det har varit en livsstil. Jag har kombinerat arbete och hobby, deltagit i lanseringar i Italien, kört på testbanor i Spanien, byggt montrar i hela Norden och haft fest på parkeringar med kollegor från Sverige, Norge och Danmark. Det var lite av ett cowboyliv, men det gav mig energi. Och jag har varit stolt – både över jobbet och människorna jag gjort det tillsammans med, förklarar Jørgen Andreassen.

 

”Sängen var en hård träbänk, och regnet smattrade på taket hela natten,” minns Jørgen Andreassen från den gamla lastbilen. Efter fem decennier i branschen har han sett hur komfort och teknologi har förvandlat föraryrket.

 

Bakom ratten – och i teknikens framkant

Transportbranschen har genomgått ständig förändring – och utvecklingen har varit särskilt påtaglig för dem som varit med från början.

- Det är knappt igenkännligt. Förr var det dålig isolering, sängen var en hård träbänk, och du hörde regnet smattra på taket hela natten. Nu är det som att ligga i ett litet hotellrum på hjul. Säkerheten och motorutvecklingen är på en helt annan nivå. Elektroniska assistenter, bättre bromsar och bättre sikt – det handlar inte bara om komfort, utan om att komma fram tryggt, säger Jørgen Andreassen.

Han poängterar att föraryrket också har förändrats avsevärt:

- Förr behövde du verkligen kunna köra bil. Du måste känna motorns ljud, veta när du skulle växla och vara fysiskt närvarande i varje rattutslag. Nu hjälper tekniken dig med mycket av det – automatlådor och digitala instrumentpaneler. Det gör jobbet tryggare och bättre för kroppen över tid. Men det ställer också andra krav. Du måste fortfarande vara skärpt – bara på ett annat sätt.

Även klimatutmaningarna har satt sin prägel på utvecklingen, menar Jørgen Andreassen:

- Fokus på CO₂ har fört branschen i en ny riktning. IVECO har varit tidigt ute och det är spännande att se hur biogas, biodiesel och eldrift utvecklas. Jag tror inte att en lösning passar allt – men biogas är redan ett moget alternativ som fungerar otroligt bra, särskilt här i Norden där infrastrukturen finns och avstånden är långa.

 

Med 50 år bakom ratten delar Jørgen Andreassen sina råd till nya förare.

 

Råd till nästa generation – och full fart framåt

Med 50 år i branschen har Andreassen sett det mesta. Han har också några tydliga råd till unga som idag funderar på ett yrkesliv bakom ratten:

- Man ska inte offra hela livet för jobbet, men man måste brinna för det. Det är ett yrke som ger dig frihet, ansvar och upplevelser, men också en miljö där du måste våga säga din mening och dela med dig av idéer. Det har alltid varit min drivkraft. Var nyfiken, bjud på dig själv och var inte rädd för att ta plats.

Själv har Jørgen Andreassen inga planer på att trappa ner:

- Jag har varit med hela vägen från analoga dagar till digitala instrumentpaneler, och jag ser fortfarande fram emot att gå till jobbet. Det händer något hela tiden – och vi har bara sett början. Jag ser fram emot att se vad som kommer härnäst, avslutar han.

 

Bland Jørgen Andreassens favoriter finns den ikoniska IVECO TurboStar.

Källa: Hedin Nordic Truck

Skriv ut





Ny helelektrisk lastbil rullar ut på den svenska marknaden

Med lanseringen av den elektriska lastbilen S-eWay tar IVECO och Hedin Nordic Truck ett stort steg...

Läs mer


Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna ADR-godkända lastbil

En ny era har inletts inom transportbranschen: Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna...

Läs mer
”Jag har varit med och testkört och lanserat modeller som TurboStar, EuroCargo och nu S-Way. Det har inte bara varit ett jobb – det har varit en livsstil,” berättar Jørgen Andreassen.

IVECO 50 år – sett från insidan av hytten

Vad har förändrats mest i lastbilsbranschen under de senaste decennierna? Teknologin....

Läs mer


Victoria rattar jättelastbilen för Bring

När Victoria Deichmann ger sig ut på vägarna är det med över 34 meter i...

Läs mer


Biogas i fokus när IVECO deltar i europeisk hållbarhetsturné

EU:s gröna giv är unionens långsiktiga strategi för att göra Europa till...

Läs mer


Martin & Servera inviger ny laddningsanläggning för tunga transporter i Norrköping

Invigningen av den nya laddinfrastrukturen vid terminalen i Norrköping innebär ett...

Läs mer


Bästa Scania-serviceteam har korats

Nu har Sverigefinalen i Scania Top Team avgjorts, Scanias globala tävling, som lyfter fram...

Läs mer


Fuelstat® One – Snabbtest för mikrobiell tillväxt i bränsle

Vi introducerar nu Fuelstat® One – en smidig och tillförlitlig lösning för...

Läs mer
Eskilstuna kommun och E.ON Drive Infrastructure har tecknat avtal om att bygga en ny laddstation vid Eskilstuna kombiterminal, som därmed kan erbjuda tung lastbilstrafik tillgång till publik snabbladdning dygnet runt.

Snabbladdning för tung trafik vid Eskilstuna kombiterminal

Eskilstuna kombiterminal blir en av de första i Mälardalen att erbjuda tung...

Läs mer


Circle K lanserar podd med företagskunderna i fokus

Nu lanserar Circle K ett nytt och kanske lite oväntat grepp inom området kundservice...

Läs mer


Volvo FH Electric med en batterikapacitet på 780 kWh och supersnabb laddning – möt Volvos nya ellastbil

Den nya batterielektriska lastbilen från Volvo har en branschledande batterikapacitet på...

Läs mer


Oförändrad transportaktivitet med svenska tunga lastbilar under 2024

På totalnivå var transportaktiviteten för svenskregistrerade tunga lastbilar...

Läs mer
<span>Volvo har fått en order på 30 ellastbilar från Linfox, ett internationell logistikföretag med huvudkontor i Australien.</span>

Volvo Lastvagnar får order på 30 ellastbilar i Australien

Volvo Lastvagnar har fått en order på 30 batterielektriska lastbilar från...

Läs mer
Den första eldrivna lastbil hjälper Region Halland ta miljökliv inom tunga transporter

Region Halland ställer om tunga transporter – nu rullar första ellastbilen

Region Hallands första ellastbil är i drift. Omställningen i fordonsflottan ska ge...

Läs mer
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer


Wennstrom Flow Control presenterar: B.Smart Fuel Management System – Enkel och smart bränslehantering

Wennstrom Flow Control presenterar B.Smart Fuel Management System, en innovativ lösning fö...

Läs mer


Yrkestrafiken vill ställa om – men bromsas av verkligheten

När Sverige ska ställa om transportsektorn till fossilfri drift står yrkestrafiken...

Läs mer


Siemens eMobility levererar snabbladdare till Preems satsning

Siemens eMobility levererar snabbladdare för publik laddning till Preems satsning på...

Läs mer


2030-sekretariatet: Minskad körsträcka för lastbilar kan dölja olycklig utveckling

Körsträckan i lastbil minskade kraftigt 2024, till den lägsta nivån sedan...

Läs mer


Scanias resultatöversikt januari–mars 2025

Fortsatt fokus på strategiska prioriteringar trots en utmanande marknad



Scania lanserar förlängda testerbjudanden för gas- och ellastbilar

Scania Sverige utökar nu 5-dagarstestet och introducerar två nya erbjudanden –...

Läs mer


Volvo rapporterar minskad omsättning och stabil lönsamhet i Q1 2025

”Under Q1 minskade Volvokoncernens nettoomsättning med 7% justerat för valutafö...

Läs mer


Scania Sveriges tidning MIL firar 70 år med jubileumsutgåva

2025 firar Scania Sveriges populära kundtidning MIL hela 70 år. I en jubileumsutgå...

Läs mer


Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar med treaxlad lågentrévariant

Med ett nytt chassialternativ som kombinerar den nyligen lanserade elmaskinen, nya laddningslö...

Läs mer


Ellastbilen når 17 apotek om dagen – på en enda laddning

Sedan december 2024 rullar en specialbyggd ellastbil dagligen genom Stockholms innerstad....

Läs mer


PreZero beställer 42 eldrivna lastbilar – Tar täten inom eldrivna återvinningsfordon

Återvinningsföretaget PreZero beställer 42 ellastbilar, varav de flesta kommer att...

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Trinorth

BE-GE Lastbil

Trako
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se