Logo


Instagram
Facebook

Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar med treaxlad lågentrévariant


2025-04-16

Bild: Scania

Med ett nytt chassialternativ som kombinerar den nyligen lanserade elmaskinen, nya laddningslösningar och uppdaterad bakaxel, ger Scania bussoperatörer ett bra alternativ för elektrifiering av busstrafik även utanför stadskärnan.

Scania breddar sitt elbusserbjudande med lanseringen av en 6x2*4-variant av den batterielektriska bussplattform som introducerades 2023. Den nya lågentrévarianten är utvecklad för att möta kraven i mer krävande trafikuppdrag – och med ökad passagerarkapacitet jämfört med den befintliga 4x2 LE BEV passar den utmärkt för såväl stadstrafik som för förorter och regiontrafik.

Med den nya bakaxeln, den nyligen lanserade elmaskinen och ett nytt laddningsgränssnitt, är treaxelvarianten en konkurrenskraftig lösning med hög tillförlitlighet och effektivitet. Alla komponenter finns även tillgängliga för den befintliga tvåaxlade versionen.

Det nya elektriska chassit är konstruerat att leverera maximal prestanda under tuffa förhållanden under hela sin livscykel. Dess flexibilitet gör det möjligt att anpassa bussen både till påbyggarens behov och kundernas specifika krav.

De nya axelutväxlingarna har utformats för bästa möjliga energieffektivitet och lång livslängd. Två nya utväxlingar med snabbare utväxlingsförhållanden minskar interna förluster och förbättrar den totala verkningsgraden. Den nya styrda stödaxeln är konstruerad för att matcha den nya drivaxelnoch bidrar till bättre viktfördelning och minskat däckslitage.

Kunder kommer att kunna dra nytta av flera viktiga fördelar genom att använda 6x2*4 LE BEV-varianten för elektrifierad trafik. Den robusta chassidesignen ökar fordonets slitstyrka och förlänger därmed livslängden. Dessutom bidrar de flexibla lösningarna till stora effektivitetsförbättringar. Den förbättrade upphängningen av elmotorn minskar bullernivåer och förbättrar körkomforten – till fördel för både förare och passagerare. Till sist förenklar komponenternas placering i fordonet underhållet, vilket ger lägre kostnader och högre tillgänglighet i drift.

– Med en helt ny elmaskin är det här treaxlade BEV-chassit både kraftfullt, energieffektivt och driftsäkert. Det ger utmärkt tillgänglighet, räckvidd, acceleration och startförmåga – inte minst i branta backar. Bussen kan anpassas till lokala behov. Bland annat erbjuds fler alternativ för placering av laddutag, som ett ladduttag bak med möjlighet till snabbladdning, säger Carl-Johan Lööf, Head of Product Management för People Transport Solutions på Scania.

– I takt med att elektrifieringen fortsätter att accelerera globalt kommer bussar som bygger på den här plattformen att vara konkurrenskraftiga världen över – och öppna dörren för elektrifiering inom nya områden.

Utforska Scanias elektriska busslösningar på scania.com/electric-buses

Källa: Scania

Skriv ut





SydGrönt och SydLog lanserar sin första eldrivna lastbil

SydGrönt och vårt logistikbolag SydLog har idag med stolthet rullat ut vår allra...

Läs mer


Scania satte nytt rekord i elbilstävling

Swedish Electric Car Championship (SECC) är avslutat – ett lopp som traditionellt...

Läs mer


77 500 km med 67 % lägre utsläpp – verkliga resultat från Tour d’Europe

Den paneuropeiska roadshowen Tour d’Europe, där bilar och lastbilar drevs av fö...

Läs mer
Bild på PostNords Elektriska lastbil

Premiär för eldriven fjärrlastbil i trafik – PostNord rullar ut Mercedes-Benz eActros 600

PostNord stärker sin position som branschledare inom hållbar logistik genom att som...

Läs mer


Scania öppnar upp sitt digitala ekosy­stem för fler lastbils­märken

Med konceptet Complete Fleet möter Scania utmaningarna i åkerinäringen. Nu kan inte...

Läs mer
Ohlssons har köpt sex helt nya eldrivna Mercedes-Benz eEconic Sopbilar.

Mångmiljonsatsning på eldrivna Mercedes-Benz sopbilar till Landskrona

Nu satsar Ohlsson-koncernen i Landskrona på eldrivna sopbilar. Sex helt nya Mercedes-Benz...

Läs mer


Eldriven rundvirkesbil tas i drift i södra Sverige

Sveaskog driftsätter ny eldriven rundvirkesbil med kran i södra Sverige tillsammans med...

Läs mer


Volvo Lastvagnar uppdaterar Volvo Dynamic Steering för ökad trafiksäkerhet

Volvo har ytterligare förfinat sitt välkända dynamiska styrsystem med en ny funktion...

Läs mer
Det första spadtaget togs av både representanter från JOAB, Melleruds kommun och Bertil Johanssons Bygg AB.

Första spadtaget i Dals Rostock - JOAB bygger för framtiden

Den 18 juni togs ett symboliskt första spadtag för JOAB:s nya utbyggnad i Dals Rostock....

Läs mer


Samarbete minskar godstransporter till Evenemangsstråket

Genom fossilfria transporter, leveranser under nattetid och en omlastningshub utanför centrala...

Läs mer


Två nya anläggningar stärker IVECO:s närvaro i Sverige

Med Hedin Mobility Group som ägare fortsätter IVECO att växa i Norden. Nu fö...

Läs mer


Veho slutför förvärvet av Bilias lastbilsverksamhet i Sverige

Veho, återförsäljare och distributör av Mercedes-Benz lastbilar i Sverige,...

Läs mer


Ny helelektrisk lastbil rullar ut på den svenska marknaden

Med lanseringen av den elektriska lastbilen S-eWay tar IVECO och Hedin Nordic Truck ett stort steg...

Läs mer


Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna ADR-godkända lastbil

En ny era har inletts inom transportbranschen: Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna...

Läs mer
”Jag har varit med och testkört och lanserat modeller som TurboStar, EuroCargo och nu S-Way. Det har inte bara varit ett jobb – det har varit en livsstil,” berättar Jørgen Andreassen.

IVECO 50 år – sett från insidan av hytten

Vad har förändrats mest i lastbilsbranschen under de senaste decennierna? Teknologin....

Läs mer


Victoria rattar jättelastbilen för Bring

När Victoria Deichmann ger sig ut på vägarna är det med över 34 meter i...

Läs mer


Biogas i fokus när IVECO deltar i europeisk hållbarhetsturné

EU:s gröna giv är unionens långsiktiga strategi för att göra Europa till...

Läs mer


Martin & Servera inviger ny laddningsanläggning för tunga transporter i Norrköping

Invigningen av den nya laddinfrastrukturen vid terminalen i Norrköping innebär ett...

Läs mer


Bästa Scania-serviceteam har korats

Nu har Sverigefinalen i Scania Top Team avgjorts, Scanias globala tävling, som lyfter fram...

Läs mer


Fuelstat® One – Snabbtest för mikrobiell tillväxt i bränsle

Vi introducerar nu Fuelstat® One – en smidig och tillförlitlig lösning för...

Läs mer
Eskilstuna kommun och E.ON Drive Infrastructure har tecknat avtal om att bygga en ny laddstation vid Eskilstuna kombiterminal, som därmed kan erbjuda tung lastbilstrafik tillgång till publik snabbladdning dygnet runt.

Snabbladdning för tung trafik vid Eskilstuna kombiterminal

Eskilstuna kombiterminal blir en av de första i Mälardalen att erbjuda tung...

Läs mer


Circle K lanserar podd med företagskunderna i fokus

Nu lanserar Circle K ett nytt och kanske lite oväntat grepp inom området kundservice...

Läs mer


Volvo FH Electric med en batterikapacitet på 780 kWh och supersnabb laddning – möt Volvos nya ellastbil

Den nya batterielektriska lastbilen från Volvo har en branschledande batterikapacitet på...

Läs mer


Oförändrad transportaktivitet med svenska tunga lastbilar under 2024

På totalnivå var transportaktiviteten för svenskregistrerade tunga lastbilar...

Läs mer
<span>Volvo har fått en order på 30 ellastbilar från Linfox, ett internationell logistikföretag med huvudkontor i Australien.</span>

Volvo Lastvagnar får order på 30 ellastbilar i Australien

Volvo Lastvagnar har fått en order på 30 batterielektriska lastbilar från...

Läs mer
Den första eldrivna lastbil hjälper Region Halland ta miljökliv inom tunga transporter

Region Halland ställer om tunga transporter – nu rullar första ellastbilen

Region Hallands första ellastbil är i drift. Omställningen i fordonsflottan ska ge...

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Trinorth

BE-GE Lastbil

Trako
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se