Mercedes-Benz Lastbilar introducerar ett helt nytt styrservosystem, CLS Servotwin. Det uppdaterade systemet erbjuder fler tekniska och funktionella förbättringar som ytterligare stärker körkomfort, säkerhet och effektivitet.
Precis som sin föregångare bygger det nya styrsystemet på separata hydrauliska och elektriska kraftkällor. Resultatet är en finjusterbar och exakt styrning som ger maximal kontroll – oavsett last eller hastighet.
Förbättrad styrprecision – ökad säkerhet och komfort bakom ratten
Det nya styrsystemet levererar ett ännu mer exakt styrmoment, vilket ger föraren bättre kontroll i alla körsituationer – särskilt vid motorvägshastigheter. Den förbättrade stabiliteten i körfältet och den mer följsamma responsen bidrar till en säkrare och mer avslappnad körupplevelse.
Efter en sväng återgår ratten automatiskt till mittläget, vilket minskar förarens arbetsbelastning – särskilt i tät stads- och distributionstrafik. Ett nytt, glappfritt mittläge ger dessutom en mer direkt och kontrollerad styrkänsla.
Systemet anpassar automatiskt styrhjälpen beroende på hastighet och körsituation – från precisionsmanövrering i låg fart till stabil hantering i högre hastigheter.
Ny funktion: valbara styrprofiler
En helt ny funktion gör det möjligt för föraren att anpassa styrkänslan vid hastigheter under 30 km/h. Via instrumentpanelen kan tre olika lägen väljas beroende på personliga preferenser och körförhållanden – en funktion som ökar både flexibilitet och förarkomfort.
Mindre fysisk belastning – mer uthållighet på vägen
Långtidskörning medför ofta fysisk ansträngning för föraren. Det nya styrsystemet minskar påfrestningen genom att göra fordonet mindre känsligt för ojämnheter och vägspår. Det ger bättre riktningsstabilitet, särskilt vid högre hastigheter, vilket minskar den ständiga korrigerande rattföringen.
Tack vare kombinationen av hydraulisk och elektrisk styrhjälp blir styrningen dessutom extremt lätt vid manövrering i låga hastigheter eller stillastående – vilket bidrar till avsevärt ökad körkomfort under hela arbetsdagen.
Lägre underhåll – och lägre vikt
En annan förbättring är att det tidigare buffertbatteriet har tagits bort. Det innebär färre komponenter att underhålla och behovet av batteribytet vart tredje år försvinner. Det ger även en viktbesparing för fordonet, vilket i sin tur kan påverka bränsleförbrukning och nyttolast positivt.
Källa: Veho Import AB / Mercedes-Benz