Logo


Instagram
Facebook

Yrkestrafiken vill ställa om – men bromsas av verkligheten


2025-05-07

Bild: Circle K Sverige

När Sverige ska ställa om transportsektorn till fossilfri drift står yrkestrafiken inför flera utmaningar – där höga kostnader, praktiska hinder och svag efterfrågan på hållbara transporter lyfts som avgörande bromsklossar. I årets upplaga av Omställningsrapporten från Circle K framgår att många åkerier tror att deras verksamhet kommer kunna bli helt fossilfri – men bara 25 procent bedömer det som möjligt till 2030.

Målen för omställningen är ambitiösa. Redan år 2030 ska utsläppen från inrikes transporter ha minskat med 70 procent jämfört med 2010. För att nå dit krävs en snabb elektrifiering, även av den tunga trafiken. Bland åkerier tror de flesta (76 procent) att deras verksamhet kommer kunna bli helt fossilfri – men bara 25 procent bedömer det som möjligt till 2030. Även allmänheten anser att det är viktigt att yrkestrafiken ställer om (elbilsägare 93 procent, hybridbilsägare 85 procent, personer utan körkort 85 procent, bensin- och dieselförare 77 procent). 

– Det finns en stark vilja till omställning hos många och jag vill påstå att den publika laddinfrastrukturen för tung trafik just nu ligger långt före dagens behov. Men tillgången till laddning i sig räcker inte – åkerierna måste också ha rätt affärsvillkor. Det innebär dels en stor investering, dels en anpassning av hela verksamheten, till exempel ruttplanering. Upplever man samtidigt att stödet är otydligt är det svårt att våga ta steget, säger Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K. 

I rapporten pekar bilägare främst ut staten och regeringen som ansvariga för att driva omställningen, följt av transportföretagen och fordonstillverkarna. Bland åkerierna pekar man specifikt på ett behov av skattelättnader, direkta stöd och tydligare styrning som centrala faktorer för att klara övergången. Hela 79 procent är överens om att skattelättnader för fossilfria investeringar är det som skulle ha störst påverkan. 

En som medverkar i Omställningsrapporten är Richard Bergqvist, professor i logistik och transportekonomi vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet. Han menar att det blir extra tydligt hur avgörande politiska styrmedel är när marknaden inte tar ansvar på egen hand.

– Politikerna har inte tagit sitt ansvar om det billigaste alternativet inte är rätt väg att gå för företag. Det är naivt att tro att företag ska bortse från sin vinst för att agera lite godare och utan vinster kan de inte heller investera i utvecklingen. Vill man styra mot bättre beteenden då måste det löna sig, annars bygger man bara luftslott. Gång på gång har politiken visat att det inte lönar sig att vara först — särskilt i transportbranschen, oavsett politisk färg, säger Richard Bergqvist.

Omställningsrapporten 2025 visar även att:

  • En majoritet i allmänheten pekar ut staten som ansvarig för omställningen, följt av transportföretag och fordonstillverkare.
  • Bara 22 procent av åkerierna upplever att deras kunder idag är villiga att betala mer för fossilfria transporter.
  • Två av tre åkerier (66 procent) bedömer att betalningsviljan för fossilfria transporter hos transportköpare är låg.
  • Tre av fyra (76 procent) åkerier tror att deras verksamhet kommer kunna bli helt fossilfri – men bara 25 procent ser det som möjligt till 2030.
  • Två av tre (69 procent) åkerier ser nya fossilfria drivmedel som vätgas som viktiga framöver.
  • 81 procent av åkerierna efterlyser ekonomiskt stöd vid inköp av elfordon.

 

Om Omställningsrapporten 2025: 
Rapporten baseras på omfattande undersökningar och intervjuer med forskare och experter. Syftet är att ta tempen på den svenska omställningen. Hela rapporten finns tillgänglig här.

Privatmarknaden
För att ta reda på hur svenska bilägare ställer sig till omställningen och elbilar överlag har Verian genomfört en undersökning via den slumpmässigt rekryterade onlinepanelen, Sifopanelen. Undersökningen genomfördes under 4 - 12 februari 2025 och omfattade totalt 4 412 respondenter i åldrarna 18–79 år. Respondenterna är en mix av bensin/diesel-, hybrid- och elbilsägare. Några utvalda frågor har även ställts till svenskar som ej har tillgång till bil eller körkort. 

Yrkestrafiken
För att få en bredare förståelse av hur omställningen inom yrkestrafiken uppfattas har vi genomfört två undersökningar. En enkätundersökning riktad till aktörer inom transportsektorn, däribland åkerier, för att få en bild av hur branschen själv ser på utmaningar och möjligheter kopplade till omställningen. Denna är genomförd i samarbete med E-Charge 2, ett innovationsprojekt med målet att demonstrera elektrifierade, tunga och långväga lastbilstransporter som kräver högeffektsladdning. Målet är att projektet ska bidra till en accelererad omställning till ett framtida fossilfritt godstransportsystem. Vi har även ställt några frågor om ansvaret för yrkestrafikens roll i omställning i den Sifo-undersökning som ligger till grund för första kapitlet om privatmarknaden. 

Källa: Circle K Sverige


Skriv ut



Det första spadtaget togs av både representanter från JOAB, Melleruds kommun och Bertil Johanssons Bygg AB.

Första spadtaget i Dals Rostock - JOAB bygger för framtiden

Den 18 juni togs ett symboliskt första spadtag för JOAB:s nya utbyggnad i Dals Rostock....

Läs mer


Samarbete minskar godstransporter till Evenemangsstråket

Genom fossilfria transporter, leveranser under nattetid och en omlastningshub utanför centrala...

Läs mer


Två nya anläggningar stärker IVECO:s närvaro i Sverige

Med Hedin Mobility Group som ägare fortsätter IVECO att växa i Norden. Nu fö...

Läs mer


Veho slutför förvärvet av Bilias lastbilsverksamhet i Sverige

Veho, återförsäljare och distributör av Mercedes-Benz lastbilar i Sverige,...

Läs mer


Ny helelektrisk lastbil rullar ut på den svenska marknaden

Med lanseringen av den elektriska lastbilen S-eWay tar IVECO och Hedin Nordic Truck ett stort steg...

Läs mer


Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna ADR-godkända lastbil

En ny era har inletts inom transportbranschen: Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna...

Läs mer
”Jag har varit med och testkört och lanserat modeller som TurboStar, EuroCargo och nu S-Way. Det har inte bara varit ett jobb – det har varit en livsstil,” berättar Jørgen Andreassen.

IVECO 50 år – sett från insidan av hytten

Vad har förändrats mest i lastbilsbranschen under de senaste decennierna? Teknologin....

Läs mer


Victoria rattar jättelastbilen för Bring

När Victoria Deichmann ger sig ut på vägarna är det med över 34 meter i...

Läs mer


Biogas i fokus när IVECO deltar i europeisk hållbarhetsturné

EU:s gröna giv är unionens långsiktiga strategi för att göra Europa till...

Läs mer


Martin & Servera inviger ny laddningsanläggning för tunga transporter i Norrköping

Invigningen av den nya laddinfrastrukturen vid terminalen i Norrköping innebär ett...

Läs mer


Bästa Scania-serviceteam har korats

Nu har Sverigefinalen i Scania Top Team avgjorts, Scanias globala tävling, som lyfter fram...

Läs mer


Fuelstat® One – Snabbtest för mikrobiell tillväxt i bränsle

Vi introducerar nu Fuelstat® One – en smidig och tillförlitlig lösning för...

Läs mer
Eskilstuna kommun och E.ON Drive Infrastructure har tecknat avtal om att bygga en ny laddstation vid Eskilstuna kombiterminal, som därmed kan erbjuda tung lastbilstrafik tillgång till publik snabbladdning dygnet runt.

Snabbladdning för tung trafik vid Eskilstuna kombiterminal

Eskilstuna kombiterminal blir en av de första i Mälardalen att erbjuda tung...

Läs mer


Circle K lanserar podd med företagskunderna i fokus

Nu lanserar Circle K ett nytt och kanske lite oväntat grepp inom området kundservice...

Läs mer


Volvo FH Electric med en batterikapacitet på 780 kWh och supersnabb laddning – möt Volvos nya ellastbil

Den nya batterielektriska lastbilen från Volvo har en branschledande batterikapacitet på...

Läs mer


Oförändrad transportaktivitet med svenska tunga lastbilar under 2024

På totalnivå var transportaktiviteten för svenskregistrerade tunga lastbilar...

Läs mer
<span>Volvo har fått en order på 30 ellastbilar från Linfox, ett internationell logistikföretag med huvudkontor i Australien.</span>

Volvo Lastvagnar får order på 30 ellastbilar i Australien

Volvo Lastvagnar har fått en order på 30 batterielektriska lastbilar från...

Läs mer
Den första eldrivna lastbil hjälper Region Halland ta miljökliv inom tunga transporter

Region Halland ställer om tunga transporter – nu rullar första ellastbilen

Region Hallands första ellastbil är i drift. Omställningen i fordonsflottan ska ge...

Läs mer
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags...

Läs mer


Wennstrom Flow Control presenterar: B.Smart Fuel Management System – Enkel och smart bränslehantering

Wennstrom Flow Control presenterar B.Smart Fuel Management System, en innovativ lösning fö...

Läs mer


Yrkestrafiken vill ställa om – men bromsas av verkligheten

När Sverige ska ställa om transportsektorn till fossilfri drift står yrkestrafiken...

Läs mer


Siemens eMobility levererar snabbladdare till Preems satsning

Siemens eMobility levererar snabbladdare för publik laddning till Preems satsning på...

Läs mer


2030-sekretariatet: Minskad körsträcka för lastbilar kan dölja olycklig utveckling

Körsträckan i lastbil minskade kraftigt 2024, till den lägsta nivån sedan...

Läs mer


Scanias resultatöversikt januari–mars 2025

Fortsatt fokus på strategiska prioriteringar trots en utmanande marknad



Scania lanserar förlängda testerbjudanden för gas- och ellastbilar

Scania Sverige utökar nu 5-dagarstestet och introducerar två nya erbjudanden –...

Läs mer


Volvo rapporterar minskad omsättning och stabil lönsamhet i Q1 2025

”Under Q1 minskade Volvokoncernens nettoomsättning med 7% justerat för valutafö...

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Trinorth

BE-GE Lastbil

Trako
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se