Logo


Instagram
Facebook

Yrkestrafiken vill ställa om – men bromsas av verkligheten


2025-05-07

Bild: Circle K Sverige

När Sverige ska ställa om transportsektorn till fossilfri drift står yrkestrafiken inför flera utmaningar – där höga kostnader, praktiska hinder och svag efterfrågan på hållbara transporter lyfts som avgörande bromsklossar. I årets upplaga av Omställningsrapporten från Circle K framgår att många åkerier tror att deras verksamhet kommer kunna bli helt fossilfri – men bara 25 procent bedömer det som möjligt till 2030.

Målen för omställningen är ambitiösa. Redan år 2030 ska utsläppen från inrikes transporter ha minskat med 70 procent jämfört med 2010. För att nå dit krävs en snabb elektrifiering, även av den tunga trafiken. Bland åkerier tror de flesta (76 procent) att deras verksamhet kommer kunna bli helt fossilfri – men bara 25 procent bedömer det som möjligt till 2030. Även allmänheten anser att det är viktigt att yrkestrafiken ställer om (elbilsägare 93 procent, hybridbilsägare 85 procent, personer utan körkort 85 procent, bensin- och dieselförare 77 procent). 

– Det finns en stark vilja till omställning hos många och jag vill påstå att den publika laddinfrastrukturen för tung trafik just nu ligger långt före dagens behov. Men tillgången till laddning i sig räcker inte – åkerierna måste också ha rätt affärsvillkor. Det innebär dels en stor investering, dels en anpassning av hela verksamheten, till exempel ruttplanering. Upplever man samtidigt att stödet är otydligt är det svårt att våga ta steget, säger Johan Söderberg, Director Fuel & E-mobility på Circle K. 

I rapporten pekar bilägare främst ut staten och regeringen som ansvariga för att driva omställningen, följt av transportföretagen och fordonstillverkarna. Bland åkerierna pekar man specifikt på ett behov av skattelättnader, direkta stöd och tydligare styrning som centrala faktorer för att klara övergången. Hela 79 procent är överens om att skattelättnader för fossilfria investeringar är det som skulle ha störst påverkan. 

En som medverkar i Omställningsrapporten är Richard Bergqvist, professor i logistik och transportekonomi vid Handelshögskolan på Göteborgs universitet. Han menar att det blir extra tydligt hur avgörande politiska styrmedel är när marknaden inte tar ansvar på egen hand.

– Politikerna har inte tagit sitt ansvar om det billigaste alternativet inte är rätt väg att gå för företag. Det är naivt att tro att företag ska bortse från sin vinst för att agera lite godare och utan vinster kan de inte heller investera i utvecklingen. Vill man styra mot bättre beteenden då måste det löna sig, annars bygger man bara luftslott. Gång på gång har politiken visat att det inte lönar sig att vara först — särskilt i transportbranschen, oavsett politisk färg, säger Richard Bergqvist.

Omställningsrapporten 2025 visar även att:

  • En majoritet i allmänheten pekar ut staten som ansvarig för omställningen, följt av transportföretag och fordonstillverkare.
  • Bara 22 procent av åkerierna upplever att deras kunder idag är villiga att betala mer för fossilfria transporter.
  • Två av tre åkerier (66 procent) bedömer att betalningsviljan för fossilfria transporter hos transportköpare är låg.
  • Tre av fyra (76 procent) åkerier tror att deras verksamhet kommer kunna bli helt fossilfri – men bara 25 procent ser det som möjligt till 2030.
  • Två av tre (69 procent) åkerier ser nya fossilfria drivmedel som vätgas som viktiga framöver.
  • 81 procent av åkerierna efterlyser ekonomiskt stöd vid inköp av elfordon.

 

Om Omställningsrapporten 2025: 
Rapporten baseras på omfattande undersökningar och intervjuer med forskare och experter. Syftet är att ta tempen på den svenska omställningen. Hela rapporten finns tillgänglig här.

Privatmarknaden
För att ta reda på hur svenska bilägare ställer sig till omställningen och elbilar överlag har Verian genomfört en undersökning via den slumpmässigt rekryterade onlinepanelen, Sifopanelen. Undersökningen genomfördes under 4 - 12 februari 2025 och omfattade totalt 4 412 respondenter i åldrarna 18–79 år. Respondenterna är en mix av bensin/diesel-, hybrid- och elbilsägare. Några utvalda frågor har även ställts till svenskar som ej har tillgång till bil eller körkort. 

Yrkestrafiken
För att få en bredare förståelse av hur omställningen inom yrkestrafiken uppfattas har vi genomfört två undersökningar. En enkätundersökning riktad till aktörer inom transportsektorn, däribland åkerier, för att få en bild av hur branschen själv ser på utmaningar och möjligheter kopplade till omställningen. Denna är genomförd i samarbete med E-Charge 2, ett innovationsprojekt med målet att demonstrera elektrifierade, tunga och långväga lastbilstransporter som kräver högeffektsladdning. Målet är att projektet ska bidra till en accelererad omställning till ett framtida fossilfritt godstransportsystem. Vi har även ställt några frågor om ansvaret för yrkestrafikens roll i omställning i den Sifo-undersökning som ligger till grund för första kapitlet om privatmarknaden. 

Källa: Circle K Sverige


Skriv ut





Scania växlar upp satsningen på hållbara transporter med en europeisk roadshow med eldrivna lastbilar

Aldrig tidigare har så många olika typer av eldrivna lastbilar visats upp för en...

Läs mer


Ny terminal skapar förutsättningar för Early Bird att växa

Early Bird flyttar till ny terminal i Loviseberg i södra Stockholm. Flytten ska skapa fö...

Läs mer


DFDS möjliggör transport med låga utsläpp – med däcklösningar från Continental

DFDS, ett av Nordeuropas största logistikföretag, väljer däcklösningar...

Läs mer


Mercedes-Benz lanserar nästa generation av styrservo, CLX Servotwin – med förbättrad styrprecision, ökad komfort och lägre underhållskrav

Mercedes-Benz Lastbilar introducerar ett helt nytt styrservosystem, CLS Servotwin. Det uppdaterade...

Läs mer


SydGrönt och SydLog lanserar sin första eldrivna lastbil

SydGrönt och vårt logistikbolag SydLog har idag med stolthet rullat ut vår allra...

Läs mer


Scania satte nytt rekord i elbilstävling

Swedish Electric Car Championship (SECC) är avslutat – ett lopp som traditionellt...

Läs mer


77 500 km med 67 % lägre utsläpp – verkliga resultat från Tour d’Europe

Den paneuropeiska roadshowen Tour d’Europe, där bilar och lastbilar drevs av fö...

Läs mer
Bild på PostNords Elektriska lastbil

Premiär för eldriven fjärrlastbil i trafik – PostNord rullar ut Mercedes-Benz eActros 600

PostNord stärker sin position som branschledare inom hållbar logistik genom att som...

Läs mer


Scania öppnar upp sitt digitala ekosy­stem för fler lastbils­märken

Med konceptet Complete Fleet möter Scania utmaningarna i åkerinäringen. Nu kan inte...

Läs mer
Ohlssons har köpt sex helt nya eldrivna Mercedes-Benz eEconic Sopbilar.

Mångmiljonsatsning på eldrivna Mercedes-Benz sopbilar till Landskrona

Nu satsar Ohlsson-koncernen i Landskrona på eldrivna sopbilar. Sex helt nya Mercedes-Benz...

Läs mer


Eldriven rundvirkesbil tas i drift i södra Sverige

Sveaskog driftsätter ny eldriven rundvirkesbil med kran i södra Sverige tillsammans med...

Läs mer


Volvo Lastvagnar uppdaterar Volvo Dynamic Steering för ökad trafiksäkerhet

Volvo har ytterligare förfinat sitt välkända dynamiska styrsystem med en ny funktion...

Läs mer
Det första spadtaget togs av både representanter från JOAB, Melleruds kommun och Bertil Johanssons Bygg AB.

Första spadtaget i Dals Rostock - JOAB bygger för framtiden

Den 18 juni togs ett symboliskt första spadtag för JOAB:s nya utbyggnad i Dals Rostock....

Läs mer


Samarbete minskar godstransporter till Evenemangsstråket

Genom fossilfria transporter, leveranser under nattetid och en omlastningshub utanför centrala...

Läs mer


Två nya anläggningar stärker IVECO:s närvaro i Sverige

Med Hedin Mobility Group som ägare fortsätter IVECO att växa i Norden. Nu fö...

Läs mer


Veho slutför förvärvet av Bilias lastbilsverksamhet i Sverige

Veho, återförsäljare och distributör av Mercedes-Benz lastbilar i Sverige,...

Läs mer


Ny helelektrisk lastbil rullar ut på den svenska marknaden

Med lanseringen av den elektriska lastbilen S-eWay tar IVECO och Hedin Nordic Truck ett stort steg...

Läs mer


Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna ADR-godkända lastbil

En ny era har inletts inom transportbranschen: Wibax tog i bruk Finlands första eldrivna...

Läs mer
”Jag har varit med och testkört och lanserat modeller som TurboStar, EuroCargo och nu S-Way. Det har inte bara varit ett jobb – det har varit en livsstil,” berättar Jørgen Andreassen.

IVECO 50 år – sett från insidan av hytten

Vad har förändrats mest i lastbilsbranschen under de senaste decennierna? Teknologin....

Läs mer


Victoria rattar jättelastbilen för Bring

När Victoria Deichmann ger sig ut på vägarna är det med över 34 meter i...

Läs mer


Biogas i fokus när IVECO deltar i europeisk hållbarhetsturné

EU:s gröna giv är unionens långsiktiga strategi för att göra Europa till...

Läs mer


Martin & Servera inviger ny laddningsanläggning för tunga transporter i Norrköping

Invigningen av den nya laddinfrastrukturen vid terminalen i Norrköping innebär ett...

Läs mer


Bästa Scania-serviceteam har korats

Nu har Sverigefinalen i Scania Top Team avgjorts, Scanias globala tävling, som lyfter fram...

Läs mer


Fuelstat® One – Snabbtest för mikrobiell tillväxt i bränsle

Vi introducerar nu Fuelstat® One – en smidig och tillförlitlig lösning för...

Läs mer
Eskilstuna kommun och E.ON Drive Infrastructure har tecknat avtal om att bygga en ny laddstation vid Eskilstuna kombiterminal, som därmed kan erbjuda tung lastbilstrafik tillgång till publik snabbladdning dygnet runt.

Snabbladdning för tung trafik vid Eskilstuna kombiterminal

Eskilstuna kombiterminal blir en av de första i Mälardalen att erbjuda tung...

Läs mer


Circle K lanserar podd med företagskunderna i fokus

Nu lanserar Circle K ett nytt och kanske lite oväntat grepp inom området kundservice...

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Trinorth

Trako

Clarktracks Nordchain
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se