Falkenklev Logistik i Skåne var ett av de första åkerierna i Sverige som satsade på ellastbilar. Nu är man snart 100 % elektrifierade. Efter en order på 20 nya eActros från Mercedes-Benz kommer det bara finnas enstaka diesellastbilar kvar i vagnparken.
Falkenklev väckte stor uppmärksamhet när man 2022 invigde landets största laddpark för tunga fordon i Malmö och samtidigt tillkännagav en stor satsning på ellastbilar. Samma år vann man också det prestigefyllda priset ”Laddguldet” .
Nu – två år senare – har man beslutat att helt gå över till eldrift på alla fordon och snart är man framme vid målet.
Den senaste beställningen är på 20 nya Mercedes-Benz eActros, däribland den helt nya eActros 600 med upp till 50 mil räckvidd. Sedan tidigare har man både Mercedes-Benz eActros 300 och 8,5 tonnaren FUSO eCanter ifrån Daimler Trucks i vagnparken.
Victor Falkenklev, är VD för Falkenklev Logistik och tillsammans med sin bror tog han över det familjeägda företaget 2010.
– Vi har nu kört eldrivna lastbilar i vår verksamhet i två år och det fungerar verkligen precis som det var tänkt.
– Vi har vår egen laddpark med energilager och vi producerar egen el. Stillestånden är ytterst få och milkostnaden är oerhört mycket lägre än för en dieselbil. Vi har inte haft några problem med räckvidd utan har satt in rätt bil på rätt körning.
– Med de nya lastbilarna från Mercedes-Benz kommer vi kunna ha eldrivet även på längre sträckor och det är den delen som saknats innan. Ny teknik kräver alltid inkörningsperioder och det dyker upp saker man inte förutsett.
– Veho Trucks som säljer och servar Mercedes-Benz och FUSO i Malmö ligger runt hörnet, säger Victor.
– Marcus Sjöberg och hans team där är lika intresserade av detta som vi själva är, så vi har verkligen gjort resan tillsammans. Vi har lärt oss massor och vi har kunnat ge feedback som de har tagit till sig. Det är när man jobbar så som det blir partnerskap på riktigt. Och det är en förutsättning för att man ska kunna göra en sådan här resa.
– Att driva åkeri idag handlar inte bara om att ha lastbilar och chaufförer. Det handlar om att erbjuda något som gör att kunderna väljer just ditt företag.
Falkenklev Logistik grundades 1957 och har länge varit en av DHL’s större åkare i södra Sverige. Den starka satsningen på hållbarhet är ett led i att bygga upp en större egen kundbas.
En annan aspekt är att kunna locka till sig rätt personal.
– Även om det talas om stigande arbetslöshet så är det en skriande brist på lastbilschaufförer idag, säger Viktor. Så det gäller att erbjuda något speciellt.
– Den som en gång kört ellastbil på riktigt vill sällan byta tillbaka, Det är tyst och lugnt och med massor av kraft.